Sats på 3D-turisme

Norge bør lage 3D-modeller av alle våre turistmål og dele de gratis på internett.

Datamaskinene vi har hjemme blir kraftigere og kraftigere, og det er allerede mange år siden vi for første gang måtte stoppe opp og se litt ekstra nøye på TV-skjermen for å sjekke om det var ekte eller bare et dataspill på Playstation eller X-Box.

For 3-4 år siden intervjuet jeg den kanadiske forfatteren og internettaktivisten Cory Doctorow. Han har alltid vært langt fremme i forståelsen av teknologi og samfunnstrender, og hans science fiction bøker og noveller tar som regel for seg teknologi i fremtidsscenarier.

Skytespill på British Museum

En av ideene han snakket om på den tiden, var å lage en komplett virtuell 3D-modell av British Museum og gi den gratis til spillprodusenter. Ettersom ungdommen bruker så mye tid på å løpe rundt og skyte på hverandre i skytespill, kjenner de disse fiktive bygningene i detalj. Det er en form for læring som kommer av seg selv mens de morer seg, men den har ingen nytteverdi.

Doctorow mener at dersom disse ungdommene i steden løper rundt i 3D-modeller av ekte interessante bygninger, så vil spillene bli bedre samtidig som spillerne lærer noe nyttig og interessant mens de morer seg.

Jeg vil anta at ryggmargsrefleksen reagerer negativt på et slikt forslag hos mange voksne, men ideen er ikke så dum. Det er da heller ikke bare skytespill som kan ha glede av slike 3D-modeller.

Turister i flysimulator

For tiden sysler jeg mye med fly og flysimulatorer på fritiden min, og i fjor gjorde jeg en frilansreportasje for Teknisk Ukeblad om norske flyentusiaster som leker både flygeledere og piloter på internett.

De bruker PC-baserte flysimulatorer som Microsofts kjente Flight Simulator, men har tatt hobbyen lengre enn de fleste ville trodd var mulig. Noen av de har til og med bygd seg en egen tro kopi av cockpiten til en Boeing 737 i kjelleren sin, mens andre “jobber” som virtuelle flygeledere for å holde orden på alle entusiastene som flyr sammen over internett.

Disse flysimulatorene er imponerende realistiske, og takket være kraftige grafikkort på dagens PCer er det mulig å fly rundt som en turist og nyte utsikten over. Dette har skapt et behov for bedre 3D-modeller, og skapt et markedet for internasjonale produsenter som llager tilleggsmoduler for de største og mest kjente byene, flyplassene og turistatraksjonene.

Norge er imidlertid et lite land, og prioriteres ikke av disse leverandørene. Dermed blir det opp til norske entusiaster å gjøre jobben selv på dugnad. Det gjør de, men dette er en tidkrevende jobb og de kunne trengt litt drahjelp fra den norske turist- og reiselivsbransjen.

Hvor er Norge i Google Earth?

3D-modeller er ikke noe som kun kan brukes i flysimulatorer eller spill. Det er en teknikk som kan brukes i alt fra oljeutvinning, til boliginnredning, reklame og modellering av ditt eget hus slik at det blir tilgjengelig for alle som prøver Google Earth i ditt nabolag.

Google Earth er kanskje det mest allment tilgjengelige programmet som viser verden i en 3D-modellert utgave. Den kan gratis lastes ned fra internett, og den baserer seg på frivillige som lager egne 3D-modeller med gratisverktøyet Google Sketchup som de laster opp og deler med alle.

Noen lager veldig gode modeller, mens andre ikke er fullt så bra. Det varierer også veldig hvor omfattende byer, steder og andre tettsteder er modellert. Oslo er f.eks. svært tynt dekket. Selv Holmenkollen mangler en 3D-modell. Her avspises potensielle turister til og med med et gammelt satelittbilde av den gamle hvite hoppbakken.

Norge er rett og slett ikke på 3D-kartet i Google Earth.

Ekte virtuelle turister

I seg selv er det ingen krise om ikke norske turistmål er representert i virtuelle verdener. Det er neppe mye penger å hente på at noen sitter hjemme på sin PC mens de flyr over Norge eller løper rundt og skyter på hverandre inne på Nasjonalmuseumet.

Den potensielle gevinsten ligger i å skape økt interesse for norske turistmål som disse surferne får lyst til avgi et virkelig besøk. Det er altså omtrent det samme som god gammeldags reklame for norske fjorder og fjell.

Virtuelt førsteinntrykk

Stadig mer av vår tid tilbringes på internett, og etterhvert som virtuelle 3D-grafikken blir bedre og bedre blir det flere og flere muligheter for å gi potensielle turister et godt førsteinntrykk.

Dette har alltid vært viktig, og alle vet hvor vanskelig det kan være å rette det opp hvis man først har kommet skjevt ut. Det kan man også risikere å gjøre dersom man ignorerer behovet for gode 3D-modeller, og overlater alt til amatører og aktører som ikke kjenner særlig godt til hva de egentlig prøver å lage en 3D-modell av.

Lag 3D-modeller nå

Norsk turist- og reiselivsbransje bør derfor ta grep selv, og i det minste sondere terrenget for å finne hva slags muligheter de har for å tilby 3D-modeller av sine attraksjoner. Budsjettene strekker aldri så langt som man ønsker, men en investering i 3D-modeller trenger ikke å bli så dyrt.

Mye kan gjøres på egenhånd, og det er mange entusiaster som sikkert kan hjelpe til hvis de får det de trenger. Som et minimum inkluderer det nøyaktige spesifikasjoner med mål og beskrivelser av farger og materialer, samt bilder fra forskjellige vinkler.

Disse må gjøres fritt tilgjengelig sammen med en oppfordring om å lage egne 3D-modeller, og dele de med andre.

Proff reklame

Det beste er å gjøre jobben selv, eller sette det ut til en profesjonell aktør. Reklamebyråene kan sikkert være behjelpelig, og de kan trolig også bistå i utforming av profesjonelle TV-reklamer eller spill basert på de samme 3D-modellene.

En skikkelig innsats på et tidlig stadie kan betale seg tilbake mange ganger i årene fremover. Som jeg skrev i forrige nummer av Kampanje, så er det like før 3D-printere kommer inn i de norske hjem. Med ferdiglagde 3D-modeller av norske turistatraksjoner, kan disse brukes til å printe ut norske suvenirer i plast eller sjokolade.

Bedre reklame for norske turistmål har jeg rett og slett vanskelig for å se for meg.

(Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i papirutgaven av Kampanje i 2011, og publiseres nå i forbindelse med NRK’s artikkel om flysimulatormiljøet som lager virtuelle utgaver av norske flyplasser.)

  • michael wynn

    Norge kunne gjort mye  Norgesreklame ganske billig på nettet. Man kunne begynne med å laste opp flere engelskspråklige dokumentarer fra ulike norske byer på youtube. Det ligger få skikkelige programmer, stort sett bare korte amatørfilmer.

    Så kunne man lagt 3d til google earth, som du sier. Så kunne man jobbe for å få Norske byer med i flere spill. 

    Så kunne man lage 3d filmer fra de største norske museene. 

    Så kunne man tilby gratis reiser til Norge for reiseprogrammene på de største TV kanalene, NBC, CBS, ABC, ABC australia, CCTV (China), BBC osv. For eks kunne hvert år en eller to TV stasjoner få tilbud om gratis fly og hotell og billetter til Tromsø Internasjonale Filmfestival mot at de lagde programmer derfra. 

    Michael ( http://www.Teknologinyheter.com