Flysimulator

Jeg har alltid hatt interesse for fly og luftfartsbransjen, men som karriere nøyde jeg meg med circa to år som stuer på deltid i SAS på Fornebu etter avtjent vernepliktstjeneste i 1994-1996.

For cirka ett år siden bestemte jeg meg for å begynne å fly litt med simulator på PC-en hjemme. Tanken var delvis å ha det i seg selv som hobby, men jeg ønsker alltid å bruke det jeg lærer til noe fornuftig, så jeg bestemte meg samtidig for også å ta flysertifikat. Begge deler koster penger, men sistnevnte er dyrest, så det fikk lavest prioritert.

Slik ser min "simpit" ut i dag. Jeg legger til nye komponenter etterhvert som jeg lærer.

I steden for vanlig privatflysertifikat, begynte jeg å ta timer med mikrofly på slutten av sommeren i fjor, men rakk bare tre flyturer. Deretter ble det ikke noe flyving før i årets vinterferie, da jeg tok en tur til Spania for å fly noen timer der. Så får vi se hva jeg rekker å få til gjennom våren og sommeren som kommer.

Dessverre stoppet det en del opp med flysimulatoren min også, som følge av en noe vrang PC. Det ble derfor fint lite bruk av den i fjor, men jeg bestakk julenissen, så han ga meg en ny 27 tommer iMac til jul.

Siden julaften har jeg brukt flysimulatoren relativt regelmessig, og i følge min virtuelle loggbok har jeg nå 64,5 flytimer etter dagens tokt fra Røssvoll til Mosjøen i en Piper Saratoga 32.

Utsikt fra cockpit på kmin Piper Saratoga 32 etter parkering på Kjærstad flyplass ved Mosjøen.

Som flysimlator bruker jeg X-Plane på min iMac. Jeg har også kjøpt Flight Simulator X fra Microsoft med et par utvidelser, men etter litt frem og tilbake valgte jeg X-Plane i denne omgang. Det skyldes først og fremst at det er et nyere produkt i påvente av Microsoft Flight som er på vei, men også det faktum at den tilsynelatende er lettere å lage tilleggskomponenter til på egenhånd, samt at den har en funksjon for å importere ekte flydata for å vise ekte landinger fra ekte fly.

Jeg har så langt utvidet min installasjon med en rekke gratis nedlastbare flyplasser og 3D-scenario, men har kjøpt tre fly fra folk som lager veldig realistiske modeller:

  • Cessna 152
  • Piper Saratoga 32
  • Boeing 787

Cessna’en er litt mindre enn den velkjente 172 som jeg har hatt gleden av å bli med opp i på turer over San Francisco og San Diego, samt i sjøflyutgaven over Oslofjorden. Den er morsom og relativt enkel å fly, og jeg bruker den til å lære meg basisflyvingen, samt øve på landinger.

Min Cessna 152 klar for takeoff.

Saratoga’en var den første jeg kjøpte. Det er en relativt rask enproppeller med opptagbare hjul. Den bruker jeg stort sett når jeg vil se meg litt rundt i områdene jeg flyr, og akkurat nå bruker jeg den på en liten sightseeingtur rundt om på de nordnorske flyplassene.

787-en er det moderne flyet som de fleste har lest om, og dette er mitt såkalte “heavy” fly. Det er morsomt å fly, og her er det mye jeg må lære meg om programmering av Flight Management Computeren (FMC/autopilot), samt en rekke andre funksjoner.

På vei inn for landing med min 787.

Det er også den jeg har ambisjoner om å bygge en skikkelig simpit til over de neste årene, men foreløpig er jeg bare på informasjonsinnsamlingsstadiet.

Slik ser 787-cockpiten ut fra kapteinsiden. Jeg har som ambisjon om å lage en fysisk utgave av denne cockpiten over de nærmeste årene.

Jeg har også gått gjennom et par tutorials for lære meg hvordan lage egne fly og 3D-scenarie til X-plane. Dette blir nok stående litt på vent, men det er jo en vesentlig del av kunnskapsdelen i dette hobbyprosjektet.

På veien til å mestre flysimulatoren og bygge den, er det mye som må læres. Jeg har lest gjennom både de vanlige teoribøkene for privatflylappen, samt en simulatorutgave og en stor mengde dokumentasjon på diverse internettforum. Det tar sin tid, men ettersom jeg ikke sikter mot en eksamen, så er det lystbetont og jeg prioriterer det som er morsomst.

Totalt er det 9 teoribøker for privatflylappen, hvorav de 6 første er pensum for mikrofly. Hvordan det er mulig å skrive så kjedelig om noe så artig som flyteorier er meg fullstendig uforståelig.
Selv om jeg nå bruker X-Plane og ikke Flight Simulator, så er såpass mye likt at denne boken var veldig interessant.

Det er ikke noe problem å koble til en joystick, og så fly avgårde på en flysimulator. Det begynte jeg også med, men ambisjonen min er å ta skritt for skritt på veien mot å gjennomføre flyvingen så realistisk som mulig. Dette er tross alt en simulator, og ikke et spill.

Jeg har derfor investert i flykart, kneepad, og andre ting jeg vil trenge i et ekte fly. Dessuten har jeg så vidt begynt å bruke Avinor’s ekte approach charts for å planlegge avganger og landinger ved norske flyplasser.

Det er moro å lære dette, men jeg må vel innrømme at VG hadde ryddet forsiden sin dersom jeg med mitt nåværende kunnskapsnivå hadde forsøkt meg på en ekte landing på Gardermoen. Jeg klarer stort sett å forholde meg sånn noenlunde til luftfartsreglene samt lande trygt, men sistnevnte forutsetter at eventuelle passasjerer ikke har hjerteproblemer.

Jeg skriver ut approach charts for norske flyplasser fra Avinor, og legger dem i en plastmappe for å ha full kontroll. Dette er forøvrig det eneste jeg bruker printeren min til.

Med X-Plane er det relativt enkelt å utvide simulatoren på programvaresiden, og jeg har fått tak i noen kodeeksempler for hvordan lage tilknyttede systemer på iPad og iPhone. Nå for tiden har jeg ikke tid til å gjøre dette selv, så jeg har kjøpt et par apps med instrumenter og kart som jeg bruker under flyvingen min.

X-Plane kan kobles opp mot eksterne enheter, enten det er andre PC-er, dedikerte maskinvareenheter eller apps på mobile plattformer. Her er et eksempel med standardinstrumentene til et mindre proppelfly.

Når det gjelder maskinvare, har jeg foreløpig investert i yoke, throttle, pedaler, radiopanel og et multipanel med autopilot, flaps og pitch trim fra Saitek. Dette er utstyr som er for litt viderekommende, men de mer avanserte simmerne er langt mer avanserte. Jeg håper å lære mye av de i tiden fremover, men bedriver fortsatt kunnskapsheving og planlegging nå.

3D-printeren min er "nesten ferdig". Det eneste som ikke virker er motoren som skal dytte plasten kontinuerlig ned i ekstruderen der den smeltes før den plasten skrives ut.

Min tanke er å ta for meg ett og ett instrument eller komponent av gangen mens jeg utvider min nåværende simulator, og når jeg føler meg kompetent nok håper jeg å sette i gang og bygge en skikkelig simpit. På veien dit spiller 3D-printeren min en nøkkelrolle.

Den står foreløpig ved siden av flysimulatoren, men den virker ikke helt. I går kveld fikk jeg imidlertid en ny pakke med deler fra USA, så vi får se hva jeg får til i ukene fremover. Tanken er å bruke den til å printe ut brytere og små komponenter til flysimulatoren, og så koble de sammen med elektronikk etterhvert.

Vi får se hvordan det går. Jeg er ikke et tålmodig menneske, men 3D-printeren bryr seg fint lite om det. :-(

Det er mye jeg kan si og skrive om flysimulatoren min, men det er enda mer jeg ikke vet. Her har jeg gitt en liten introduksjon til mitt hobbyprosjekt, og jeg regner med å blogge litt mer om det i tiden fremover.

  • lassegs

    Wow, temmelig omfattende og imponerende. Ligger FlightGear langt bak de lukkede alternativene?

  • lassegs

    Wow, temmelig omfattende og imponerende. Vet du om FlightGear ligger langt bak de lukkede X-plane og Microfly?

    • http://blogg.abrenna.com Anders Brenna

      Nei, det vet jeg ikke. Det jeg har sett av FlightGear virker veldig lovende, men jeg har ikke valgt å gå for den på nåværende tidspunkt.

      Selv om X-Plane i seg selv ikke er open source, så er det et stort miljø som deler sin utvikling etter de samme prinsippene.

  • http://kyrres.net Kyrre Baker

    Takk for informasjonen. Har selv brukt X-Plane i “lange tider” som simulator med kontrollene fra de fjernstyrte helikoptrene mine med tanke på å lære, men oppsettet ditt ser unektelig litt bedre ut :-)

    Lykke til med flysertifikatet også. Føler du at X-Plane faktisk hjelper med tanke på dette?

    • http://blogg.abrenna.com Anders Brenna

      Ja, det hjelper veldig. Alt er selvsagt ikke så realistisk som det bør være, men to forskjellige flyinstruktører ga meg gode skussmål på hvor godt jeg fløy i forhold til hvor få timer jeg har.

      • http://kyrres.net Kyrre Baker

        X-Plane er; fra ett RC-helikopter ståsted ganske så realistisk synes jeg. Etter å ha krasjet i X-Plane krasjer jeg minst like godt i virkeligheten.

        Tidligere har jeg vel egentlig aldri sett disse programmene som annet enn “leketøy” og “spill”, men det har jo helt klart en nytteverdi.

        Hva med kontrollene (instrumentene)? Er det selvbygd eller finnes dette å kjøpe ferdig?

  • Pingback: Jeg har landet en DC10 - Anders Brenna()

  • http://www.auduns.no Audun Sæther

    Veldig kult prosjekt! Blir fort hektet når man først har begynt med flysimulatorer. Har brukt mange timer foran MS Flight Simulator X, men har så langt ikke kjøpt inn noe utsyr. Får likevel veldig lyst til å kjøpe inn noe utsyr, som yoke og rudder-pedaler. Noe mer enn det har jeg ikke plass til, men ser jo for meg at det må kjøpes inn mer den dagen jeg har plass å avse.

    Spørsmål: kjøper du kontrollere, brytere og sånt fra butikker i Norge, eller fra et annet sted? Ser ikke ut til at utvalget er så stort på utstyr i norske nettbutikker.

  • 138th.Jack

    Flott simulator utstyr du har Anders! Om du kunne tenke deg å lære litt om DCS World så kjører jeg kveldskurs med installasjons tips og info som tar deg opp på vingene. Sjekk ut kursinnhold her http://138thvirtual.org/?p=155

    Kun norske deltagere.